top of page

Et forsvinningsnummer
med historisk sus

Hvordan ville Norge ha sett ut om vi fortsatt hadde hatt lover som stengte skeive utenfor samfunnet? Hvilke mennesker og ressurser hadde vi gått glipp av? Det er spørsmål vi, sammen med Dinamo, stilte som en del av FRIs kampanje for

å markere at det er 50 år siden homoparagrafen §213 ble opphevet.

Når folk ikke kan leve frie liv, er det ikke bare et tap for den enkelte, men også for samfunnet.

Det er et kulturelt tap, et økonomisk tap og et tap for mangfoldet.

 

Den 20. april 2022 var det mange skeive som «forsvant» fra sosiale medier for å vise nettopp det. I stedet for å dele hverdagen sin på vanlig vis ble profilbilder, innlegg og stories erstattet med sladdede bilder i svart-hvitt. Deltakerne i kampanjen svarte heller ikke på henvendelser gjennom dagen. De ble rett og slett borte.

Helvetica Light is an easy-to-read font, with tall and narrow letters, that works well on almost every site.

Denne kampanjen ble laget før

terrorangrepet 25. juni 2022,

en grufull handling som på den mørkeste måten bekrefter viktigheten av arbeidet foreningen FRI og andre liknende

organisasjoner gjør.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen gikk i grått og dukket ikke opp til sin egen livesending på Facebook, mens mange andre «forsvant» fra sin egen Instagram-profil. (Skjermdump fra Facebook)

Men profilene kom tilbake

Dagen etter, eksakt 50 år etter at avkriminaliseringen av homofili fant sted, var alle tilbake med fargerike profilbilder, innlegg og stories som formidlet kampanjens budskap: «Frihet kommer alle til gode. Ikke ta den for gitt».

Engasjerte hele landet

En rekke skeive i den norske offentligheten deltok i kampanjen for vise hvor langt vi har kommet, og at rettigheter ikke kommer av seg selv. I tillegg til profilene over var Adam Schjølberg, Bent Høie, Dag Terje Solvang, Big Daddy Karsten, Benjamin Silseth, Harlem Alexander, Peter Bubresko, Kevin Vågenes og Brita Møystad Engseth blant de mange kjente ansiktene som deltok.

 

Kampanjen engasjerte skeive over hele landet som kastet seg på og bidro til å fylle sosiale medier med sladdede bilder og budskapet om å ikke ta friheten og rettighetene våre for gitt. Stuntet i sosiale medier ble oppsummert i en egen kampanjevideo som ble flittig delt.

Store, landsdekkende medier som TV 2 og Dagbladet la raskt merke til at kjente profiler hadde forsvunnet. I tillegg løftet flere lokalmedier fram skeive fra sitt nærområde som fortalte om forsvinningen og hvorfor det var viktig for dem å delta på markeringen.

bottom of page